01 November 2016

Pagi yang berbeza

Ada setengah dari kita yang anggap setiap pagi adalah sama.

Bangun , Mandi , solat , pakai baju, pandu kereta

Tempuh kesesakan yang sama, pemandangan yang sama ,malah kalau bernasib baik jumpa orang yang sama bila dalam kesesakan .

 Bila tiba hari cuti, ramai yang ambil peluang bermastautin di katil lama-lama setelah solat subuh. Masa inilah nak qada berehat setelah penat bangun awal ke tempat kerja.

Tapi kalau kita bangun seperti biasa dan keluar rumah seperti biasa .tapi memandu pada arah yang berlainan dari laluan ke pejabat. Masa ini lah kita nak merasakan ketenangan semasa pemandu.

Sayang jugak bila kita lepaskan hari berlalu tanpa kita menikmati pagi di waktu cuti. Bawa motosikal atau kereta pusing-pusing dan kalau boleh kita ajak sekali keluarga kita bersarapan diluar sama-sama di kedai kopi.

( Waktu gawat macam ni boleh bawa bekal . lepas tu cari taman ka, tepi bendang ka ..sarapan sama-sama)

Selalunya laluan ni sesak  dengan kenderaan , budak sekolah
Laluan keluar dari Taman Bertam Perdana ke Jalan Paya Keladi . Pagi-pagi selalunya bersusun kereta kat sini

09 June 2016

Ramadhan 1437 - 2016

Dah 4 hari berpuasa . Suasana meriah memang terasa. Masjid-masjid penuh dengan manusia. Dan setiap kali bulan puasa 2 nombor jadi perbalahan 8 dan 20 .

Bazaar Ramadhan makin bertambah. Di Bertam dan Kepala Batas saja aku tengok dah sepuluh bazaar Ramadhan. Aku jarang membeli belah di situ sebab selalu nya terlajak . Dari nak beli satu ..terrrbeli lima. Sebab tu aku lebih suka beli di tepi-tepi jalan .

Waktu ni bila tersilap satu-satu benda..kita jangan jadikan alasan "Sebab berpuasa"  sebagai alasan untuk menghalalkan kesalahan kita . Silap tetap silap. Contohnya bila kira buat kiraan apa-apaka atau boss bagi tugasan dan kita buat silap. Alasan yang selalu kita bagi

" Ala boss, silap la .. maklumlah berpuasa.."

Maka puasa pula disalahkan, dia tak salah. Apa pandangan bukan Muslim bila dia dengar alasan kita?.

" Aiya,, banyak susah itu posa ooo. selalu kasi orang silap "

Jadi sapa yang salah? ..Tak pasai-pasai kita pulak buat dia jadi jauhkan dari Islam.


 
 
 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...