Berlalulah Ramadhan

Ada dua perasaan bila tiba bulan Syawal.

Satu, Perasaan gembira , bila tamatnya berpuasa dimana kita berjaya menunaikan ibadah puasa sebulan dan perasan gembira menyambut Hari Raya Aidil Fitri dapat berjumpa dengan saudara mara , kawan-kawan lama. Mana-mana yang bujang mulalah berkunjung ke rumah bakal masing-masing untuk berkenalan sebelum mendaftar menjadi ahli keluarga. 

Bagi yang sudah berkeluarga, tentu perasaan gembira berjumpa dengan saudara mara dan kawan-kawan sekampung yang hanya setahun sekali sahaja berjumpa .

Kedua . Perasaan sayu bila melihat Ramadhan berlalu pergi. Tanyalah semua orang bulan Ramadhan ni terutama waktu malam memang berbeza dengan bulan lain. Semangat dia lain sikit.. Selalunya ayar-ayat seperti Ramadhan Terakhir tahun ni memang selalu orang sebut malah menjadi tajuk-tajuk drama sedih. Aku tak nafikan memang sedih rasa bila Ramadhan berlalu pergi tambah sedih bila tak dapat guna sepenuhnya merebut keberkatan bulan Ramadhan yang mulia 


Bagi yang sudah masuk kerja , tentu rasa teringat kembali detik waktu terakhir meninggalkan pejabat sebelum Hari Raya .. Satu perasaan yang gembira untuk bercuti Hari Raya.

Bila kembali bertugas semula tentu mood kerja agak menurun sedikit sebelum engin panas.

Aku hari ketiga Raya sudah bekerja . 

Gambar sebahagian dari anak cucu Tok Fatimah. Yang duduk tu dari kiri Mak Ngah , Mak Njang dan Mak aku. Yang belakang anak menantu  . 

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI , MAAF ZAHIR BATIN 

No comments:

Berlalulah Ramadhan

Ada dua perasaan bila tiba bulan Syawal. Satu, Perasaan gembira , bila tamatnya berpuasa dimana kita berjaya menunaikan ibadah puasa sebu...