Ketawa di usia emas

Kalau ikut kajian kanak-kanak lebih banyak ketawa berbanding dengan orang dewasa.

Kajian dilakukan sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan bahawa tekanan terbahagi kepada kepada dua kategori iaitu yang baik dan tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai tekanan positif, manakala tekanan kurang elok akan menyebabkan tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Kanak-kanak lebih banyak ketawa daripada orang dewasa. Si comel berumur antara empat hingga enam tahun ketawa kira-kira 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari bagi orang dewasa. Justeru, tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit atau mengalami masalah tekanan dan kemurungan dalam kehidupan harian.

Satu hari satu bersarapan di Kepala Batas berhanpiran dengan masjid. Ada satu meja penuh dengan warga emas yang baru balik dari solat subuh minum disitu. Masa aku sampai situ , depa ni ada yang ketawa dan ada yang senyum. Apa yang depa dok gelak tu .Rupa-rupanya depa dok dengaq satu suara yang lucu . Suara ni ulang balik apa yang kita cakap .



Rupa-rupa nya ada seorang dari depa dok tayang phone baru yang ada "Talking Tom".

No comments:

Berlalulah Ramadhan

Ada dua perasaan bila tiba bulan Syawal. Satu, Perasaan gembira , bila tamatnya berpuasa dimana kita berjaya menunaikan ibadah puasa sebu...