Kisah Saya- Saudara Baru

 Aku baru saja selesai baca buku ni KISAH SAYA -SAUDARA BARU, hasil pengalaman Puan Nuraisyah Chau Abdullah. Kisah Nuraisyah ni aku pernah dengar dalam radio IKIM. menarik juga pengalaman dia dari sebelum memeluk Islam sampailah ke alam perkhawinan,

Rintangan semasa dia dalam proses pembelajaran Islam memang banyak. Dengan kawan-kawan di universiti yang ada kurang memberi sokongan dengan keluarga Cinanya yang kurang memahami dengan Islam.
Banyak benda yang dia bangkitkan tentang sikap orang kita terhadap saudara baru. Pandangan dia tentang orang Melayu yang seolah-olah "memaksa" saudara baru menjadi orang Melayu..macam pakai kain sarong. Keluarganya menentang dia memeluk agama islam kerana takut akan berkhawin dengan orang Melayu tapi dengan kedatangan rakan-rakan saudara baru dia ke rumah membuatkan mak dia terbuka bahawa Islam bukan hanya untuk orang Melayu.

1 comment:

elphydonna said...

Hai awak... Saya nak sangat baca buku ni.. Tapi tak jumpa kat mana2.. Saya nak beli dari awak bole?

Berlalulah Ramadhan

Ada dua perasaan bila tiba bulan Syawal. Satu, Perasaan gembira , bila tamatnya berpuasa dimana kita berjaya menunaikan ibadah puasa sebu...