Hatyai part 3

 Hatyai lagi......Lagi tak habis ronda. Lepas letak beg, rehat-rehat, member call ajak pi flooting market atau pasar terapung. Aku pun tak tau apa dia pasar terapung tu pun ikut dia. Member aku kata pasar ni asalnya di Bangkok depa dok juai barang-barang dalam bot. Aku pun teringin jugak nak pi tengok
kami pi naik Tut Tut dua buah . Budak-budak la paling suka naik tut-tut ni. Kiranya macam zaman bas mini di KL dulu. Depa celah ikut dan saja. 

 Bila sampai saja aku cuak jugak. Apa hal masuk Wat pulak ni. ?.Rupa-rupanya depa tut-tut ni parking kat sini. Banyak Tut- Tut parking kat sini.
 Sampai di Pasar Terapung aku dok cari jugak mana dia sampan yang depa kata juai barang-barang tu. Member aku tipu aku ka? Rupanya dia pun tak pernah sampai sini . Dia tengok gambaq saja. Tak dak pun orang juai barang atas sampan . Semua dah naik atas darat dah.Kedai pun lebih kurang kat sini saja.
 Banyak jual barang-barang siam ( dah memang kat Siam pun). Baju, jersey, beg tangan , makanan. Tang makanan kena tengok jugak , Ada orang Muslim dan ada yang bukan Islam ( Buddha). Muka macam melayu tapi tengok tangan penuh tatoo.
 Ada makanan dalam kotak yang orang Muslim buat . Cuma ejaan depa tak sama dengan kita . perkataan "oleh" depa taip "uleh". Mungkin salah satu tektik promosi kot.
 Kat sini ada dewan solat untuk mengunjung Muslim. Mungkin ramai  pengunjung dari Malaysia yang mai sini terutama yang Islam, maka depa buat dewan solat ni. Ada ciri -ciri tradisional dewan ni.
 Wayang kulit Ben 10, Ultraman, Doremon pun ada.
 Remaja Thailand.

Bila beli barang kat sini kadang-kadang lupa yang depa ni tak boleh cakap Melayu. Sebab cara pakaian dengan muka macam Melayu. Pakai tunjuk saja la . Mak cik ni juai sotong rebus. Memang sedap.Kat sini masyarakat Muslim memang banyak berniaga.

No comments:

Berlalulah Ramadhan

Ada dua perasaan bila tiba bulan Syawal. Satu, Perasaan gembira , bila tamatnya berpuasa dimana kita berjaya menunaikan ibadah puasa sebu...